Proiectul

Titlul proiectului: Advocacy pentru alegeri europene cu adevărat democratice

 Alegerile pentru Parlamentul European din  2009 au înregistrat în România o cotă de participare foarte mică 27,7% (sub media europeană de 43%) generând un interes destul de scăzut. Una dintre cauze o constituie forma alegerilor – votul pe liste de partid închise, care este practicat în România pentru alegerea europarlamentarilor. Practic cei 33 de reprezentanți ai României sunt aleși pe baza unui sistem de vot pe liste naționale închise, care anulează orice putere a publicului de a diferenția între candidați.

Sistemele de vot folosite în țările europene diferă în ceea ce privește modul de alocare a mandatelor între candidați și capacitatea cetățeanului de a decide ce candidat este ales (există patru variante practicate în UE). Chiar și recomandările UE spun că trebuie să fie un sistem reprezentativ. Or, Art. 190 din TCE (Decizia 76/787/CECO, CEE, EURATOM adoptată în 2002) prevede în special că „membrii Parlamentului European sunt aleși prin scrutin de listă sau prin vot unic transferabil, de tip proporțional”. Trebuie deci să fie o listă de nume. În unele țări alegătorii votează întâi pentru lista de partid și opțional pot opta și pentru un anumit candidat din respectiva listă (sau pot accepta ordinea de pe listă ca atare). În alte state, alegătorul trebuie să aleagă unul sau mai mulți candidați și doar așa se consideră că a acordat votul și partidului. Există și cazuri când alegătorul poate vota mai mulți candidați, ba chiar candidați aflați pe lista unor partide diferite (Luxemburg). Fiecare alegător dispune de mai multe voturi pe care le poate distribui între candidați diferiți, chiar de la partide diferite. Prezumția noastră este că lista de partid blocată va scădea interesul cetățenilor pentru alegerile în Parlamentul European programate în anul 2014, golește de sens dezbaterile pre-electorale și descurajează o competiție deschisă și transparentă în interiorul partidelor pentru a selecta cei mai buni reprezentanți.

Prin acest proiect, Centrul Român de Politici Europene (CRPE) derulează o campanie de advocacy pentru renunțarea la lista de partid blocată și adoptarea uneia dintre cele patru forme de vot competitiv pe listă practicată la nivel european.

Scopul proiectului este de a democratiza alegerile europarlamentare prin promovarea adoptării din timp legislaţiei necesare pentru ca cetăţenii români să poată vota preferenţial la următoarele alegeri europene.

Obiective:

O.1 ) Realizarea unei campanii de advocacy care să familiarizeze publicul cu sistemul de vot competitiv (Sisteme în care alegătorii pot opta între candidați individuali);

O.2) Publicarea a două studii care să analizeze sistemul de vot european practicat la nivelul a 15 state europene și poziției diverselor partide/parlamentari naționali/ europarlamentari actuali privitor la posibilitatea schimbării sistemului de vot în România;

O.3) Consultarea stakeholderilor (partide politice, organizaţii neguvernamentale active în domeniul civic) pentru o abordare consensualistă a dezbaterii dintre instituțiile implicate în adoptarea unei legislații necesare;

O.4) Propunerea unei soluții de participare a societății civile și organizațiilor interesate la elaborarea și adoptarea legislației necesare la nivel național.

Obiectivele oferă un cadru logic de intervenție civică ce ar trebui urmat în mod obișnuit la adoptarea noii legislații electorale europene la nivel național, ceea ce presupune:

  • Cunoașterea practicii electorale la nivel european (contextul european);
  • Cunoașterea stării de fapt românești în domeniul legislației electorale;
  • Fundamentarea deciziei de adoptare a legislației necesare cu activități de promovare a mecanismelor de consultare și participare publică între diverși stakeholderi;
  • Identificarea celui mai potrivit sistem pentru România dintre sistemele practicate de alte state membre UE care permit alegătorilor să aleagă în interiorul listei de partid.
  • Beneficiari

Beneficiarii acestui proiect sunt:

a) Cetățenii și organizațiile cu interese în domeniul afacerilor europene și rolului României în UE (organizații non-guvernamentale de presă, organizații active în domeniul drepturilor omului, sindicate etc.). Aceștia vor avea la îndemână descrierea contextului european și a situației de fapt, existente în România în acest moment, putand astfel participa în mod informal la dezbaterea cu decidenții;

b) Partidele politice (care vor putea astfel să selecteze candidați mai bine pregătiți și mai eficienți);

c) România ca stat membru al UE – Parlamentul European a devenit instituție codecidentă în aproape toate zonele de politici europene după Tratatul de la Lisabona, astfel că a avea europarlamentari competenţi și bine selectați ce vor ține de interesul național al României.

Manager de proiect: Cristian Ghinea / Expert advocacy: Ciprian Ciucu / Asisten proiect: Alexandra Toderiță